Geschiedenis RC Dragons

Geschiedenis

Begin 1978 kwam een groepje Hengeloërs bijeen bij hun ontmoetingsplaats “De Kelder”, een voormalige kroeg aan de markt te Hengelo. Tijdens deze ontmoeting werden de eerste plannen gemaakt om eens een rugbywedstrijd te gaan spelen. Februari 1978 werd deze 1e wedstrijd gespeeld tegen Deventer.

7 februari 1978 werd (volgens Hendrie Lamers) de officiële club een feit: EHRC de Dragons was in de lucht. Augustus 1978 ging de eerste competitie van start. Eind jaren ‘70 was rugby lichtelijk booming in Nederland en in het optimisme van die tijd werd de naam Eerste Hengelose Rugbyclub gekozen. Het is tot nu toe bij die ene club gebleven. Die tijd werd ook gekenmerkt door nieuwe rugbyclubs met diverse dierennamen. Clubs als Big Bulls, The Wasps, The Rams, the Elephants, Stone Lions en Pink Panters betraden de Nederlandse rugbyvelden. EHRC Dragons misstond niet in dat illustere rijtje. Al vrij snel groeide EHRC Dragons van een “ludieke kroegclub” door tot een echte rugbyvereniging.

Locatie
Na de start in de prachtige accommodatie van het huidige FBK stadion, moest EHRC Dragons al vrij snel plaats maken voor de atletiek. Na een korte periode spelen op een veld bij Signaal, keerde de club terug op Veldwijk, waar het tot op heden nog steeds is gevestigd. Tegenwoordig beschikt de club over een prachtig veld en clubhuis.

Jeugd
Begin jaren tachtig kreeg EHRC Dragons een enorme aanwas van jeugd en was het in staat een aantal jaren een volwaardig jeugdteam in competitie te brengen. Veel van deze jeugdspelers hebben inmiddels de veteranen leeftijd bereikt maar spelen zo af en toe nog wel eens een wedstrijd voor het 1e XV.
De negentiger jaren waren wederom vruchtbare jaren, in velerlei opzicht. Het was de tijd dat er een serieuze jeugdafdeling ontstond met spelertjes van 6 – 17 jaar oud. Nadat in het nieuwe millennium de jeugdafdeling op een laag pitje heeft gestaan floreert deze nu weer als nooit te voren. Er worden goede prestaties geleverd en is het talent ruimschoots aanwezig.

Senioren
Diverse Nederlandse rugbyclubs beschikken over 1 senioren team, ook EHRC Dragons. Om 1 team te laten functioneren zijn ongeveer 30 spelers nodig. In het seniorenteam van EHRC Dragons spelen heren van 17 tot 65 jaren jong (Willem de Vlugt). Uiteraard ligt het zwaartepunt op twintigers. De voorbije jaren is het team enkele keren gepromoveerd maar ook gedegradeerd. Momenteel wordt er gespeeld in de 4e klasse Noord Oost. Dat betekent dat er in Overijssel, Friesland, Groningen en Drente wordt gespeeld.