Benjamins (onder 10 jaar)

Benjamins: Leeftijdsgroep onder 10 jaar

Voortbordurend op wat zij zij de turven al hebben geleerd, zoals passen en vangen, wordt het leerproces verder uitgebreid. Het team wordt groter nl: 9 spelers verdeeld in 3 for­wards en 6 driekwarten. Ook het veld krijgt een andere afmeting: 60 x 35 meter. Is het spel bij de turven nog lekker speels, bij de Benjamins wordt het al iets serieuzer. Nieuwe spel vormen doen hun intrede: scrums, rucks en mauls, met aangepaste spelregels. Het tackelen en passen krijgen steeds meer de aandacht en hierop wordt intensief geoefend, want het lichamelijk contact wordt nu een essen­tieel onderdeel van bet spel. De spelregels worden aangescherpt, o.a. het offside (= buitenspel) staan of inkomen in spelsituaties. De spelers leren wat geoorloofd is en wat niet. Door voortdurend met deze fysieke grenzen te worden geconfronteerd leren zij automatisch wat wel en wat niet is toegestaan. Door de spelers de juiste techniek van de tackle bij te brengen leert de kleine speler een grotere en/of zwaardere tegenstander naar de grond te brengen en zodoende een try te voorkomen. Dat geeft een en zo een kick, niet alleen voor de tackelaar maar ook, zij het dan in mindere mate, voor de getackelde speler, want op dat moment zal hij zich realiseren dat hij de bal eerder had moeten afspelen naar één van zijn team maatjes zodat zij wél een try hadden kunnen drukken. Nauwlettend wordt toegezien op de veiligheid van de spelers en dit heeft ook de hoogste prioriteit.

(Turven en Benjamins 2022-2023)

Omdat we nog niet genoeg Benjamins hebben bij de Dragons spelen we in clusterverband met andere clubs uit Twente (Harlequins uit Oldenzaal, ERC’69 uit Enschede en Big Bulls uit Almelo. Dit doen we op verzameldagen die of door Twente of door de Nederlandse Rugby Bond verzorgd worden.

Tag-Rugby

De Benjamins spelen Tag-Rugby. Klik op de volgende link om meer te weten te komen over TAG Rugby

De Benjamins trainen op woensdagavond van 18.30 tot 19.30 uur.